26 دسامبر 2023- یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Arthritis Care & Research توسط تیمی به سرپرستی دکتر Houyu Zhao، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پکن، به این نتیجه رسید که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از تیازولیدین دیون ها استفاده می کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند.

تیازولیدین دیون ها (TZDs) یک اثر محافظتی بالقوه در برابر آرتریت روماتوئید(RA)  در مطالعات پیش بالینی نشان داده اند. با این حال، نیاز به شواهد بیشتری از مطالعات مبتنی بر جمعیت وجود دارد.

این مطالعه ی کوهورت گذشته نگر با هدف بررسی رابطه ی بین استفاده ازTZD و بروز آرتریت روماتوئید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) انجام شد.

محققان اطلاعات گروهی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را که اخیراً شروع به استفاده از TZDs یا مهارکننده‌های آلفا گلوکوزیداز (AGIs) کرده بودند، جمع‌آوری کردند. با استفاده از مدل IPTW Cox، آنهانسبت خطر بروز RA مرتبط با استفاده ازTZD را در مقایسه با  AGIها تخمین زدند.

این مطالعه شامل 56796 کاربر جدید AGIs و 14892 کاربر جدید TZDs بود. بروزآرتریت روماتوئید برای افراد تحت درمان با AGIs و TZDs به ترتیب 187.4 و 135.2 در 100هزار سال-نفر بود. استفاده از TZDs با بروز آرتریت روماتوئید کمتر نسبت به استفاده از AGIs، با نسبت خطر 0.72 همراه بود. نسبت خطربرای استفاده تجمعی از تیازولیدین دیون ها برای 0.51 تا 4.0 سال و بیش از چهار سال، به ترتیب 0.55 و 0.74 بود. تجزیه و تحلیل های زیر گروهی و حساسیت، از تحلیل اولیه پشتیبانی کردند.

یکی از نویسندگان این مقاله،Xiaowei Chen  از گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، گفت: ما دریافتیم که استفاده از تیازولیدین دیون ها با کاهش بروز آرتریت روماتوئید در بیماران دیابتی نوع 2 مرتبط است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/orthopaedics/news/thiazolidinediones-use-reduces-risk-of-rheumatoid-arthritis-in-type-2-diabetic-patients-121919